Waarom stoppen met roken?

Nooitmeerroken.be is één manier om te stoppen.  Het belangrijkste is dat u stopt.  Bent u nog niet voldoende gemotiveerd?

Meer dan de helft van de rokers sterft vroegtijdig aan een tabaksgerelateerde ziekte.
Roken is wereldwijd de belangrijkste vermijdbare oorzaak van (chronische) ziekte en overlijden.

Even een opsomming van mogelijke gevolgen?

  • Longziekten
  • Hart- en vaataandoeningen
  • Mondziekten (slokdarm, strottenhoofd, mondholte), tandvleesontstekingen, …
  • Oogziekten (glaucoom, cataract, maculadegeneratie)
  • ziekte van Crohn, alzheimer, reumatoïde artritis, diabetes en verschillende andere kankers (maag-, lever-, blaas-, baarmoederhals-, vulva- keel-, rectaal-, nier-, alvleesklierkanker, acute myeloide leukemie).
  • Gevolgen voor de vruchtbaarheid, erectieproblemen, meer miskramen,
  • Oud huidbeeld
  • …..

Wanneer iedereen zou stoppen zou het aantal kankergevallen met een derde verminderen.

stoppen met roken dankzij hypnose.jpg

 

 

De elektronische sigaret? Goed of slecht?

"De geestelijke verslaving bij het roken is naar eigen ervaring vele malen erger en ik geloof dat veel ex-rokers dit beamen.  Daarom dat hypnose volgens mij hier bij velen soelaas kan bieden omdat we hier op het denken werken.  Waar ik mij wel aan erger zijn jongeren die elektronisch roken als opstap gebruiken voor het echte roken. De shops zijn een hype en al de smaakjes en kleurtjes maken het een sexy product en dus ook laagdrempeling.  Het roken op deze manier vermarkten vind ik echt fout.  In februari 2017 verscheen onderstaand artikel in Het Laatste Nieuws waarbij een tabakologe hier ook haar ervaring en inzicht deelt.  Dit artikel deel ik graag." 

Onderstaande tekst is een redactioneel stuk uit Het Laatste Nieuws

Het aantal rokers neemt jaarlijks gestaag af. Vorig jaar rookte 26,4% van de Belgische werknemers terwijl dit in 2013 nog 27,5% was. Het aantal verschilt echter sterk per sector; zo rookte in 2016 maar liefst 41,4% van de bouwvakkers, tegenover 15,3% van de leerkrachten. Dit blijkt uit onderzoek van IDEWE, de grootste externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. 

Alle wetten, sensibiliseringsacties en preventiemaatregelen ten spijt, blijft het aantal rokers in onze samenleving nog steeds vrij hoog. In de meeste sectoren blijft het tabaksgebruik wel in dalende lijn gaan, maar in welke sector je actief bent, speelt een grote rol in het rookgedrag. Zo zijn er in de bouwsector (41,4%) ruim 2,5 keer meer rokers als in het onderwijs (15,3%). De bouw wordt op de voet gevolgd door de transportsector (40,6%). Dat blijkt uit een onderzoek van IDEWE, waarbij de medische gegevens van gemiddeld 220.000 werknemers onder de loep genomen werden.

Wat is de meest efficiënte manier om te stoppen?
Elke roker weet dat sigaretten ongezond zijn, maar het is makkelijker gezegd dat gedaan om van de verslaving af te geraken. Voor wie wil stoppen, zijn er alvast methodes genoeg: de e-sigaret, nicotinepleisters, medicatie, boeken en zelfs hypnose. "Cold turkey stoppen met roken is eigenlijk de minst effectieve manier," vertelt tabakoloog Laura Jacobs. "Amper 5 procent slaagt er in om nooit meer een sigaret aan te raken, zonder iets van ondersteuning. Ik raad mensen altijd aan om eerst een gesprek te hebben met een tabakoloog of huisarts om zo samen naar de juiste op maat gemaakte oplossing te zoeken."

"Ik merk zelf op dat de interesse naar de e-sigaret momenteel enorm stijgt, mede dankzij de zogenaamde 'Damp'-winkels die je nu plots overal in het straatbeeld ziet opduiken. Veel mensen zien er ook het ideale alternatief in, omdat de mond- handbeweging van een sigaret roken in stand gehouden wordt. En daar ligt meteen ook het 'probleem'. De e-sigaret is zeker een gezondere oplossing voor rokers en de lichamelijke verslaving kun je afbouwen doordat je het nicotinegehalte steeds kunt verlagen. Maar de geestelijke verslaving pak je er niet mee aan. Met als gevolg dat mensen uiteindelijk weer heel moeilijk van de e-sigaret afgeraken," vertelt Jacobs.

Artikel www.hln.be
Door: Timon Van Mechelen 

Roken kost jaarlijks 11 miljard euro

Roken kost jaarlijks 11 miljard euro

Uit sociale kost cijfers van de zogenaamde SOCOST-studie blijkt dat roken in 2012 goed was voor 727 miljoen euro directe kosten - doktersbezoeken, ziekenhuisopnames en ambulante zorgen. De patiënt neemt zo'n tiende van deze kosten voor eigen rekening, onder meer via remgelden, waardoor 582 miljoen euro ten laste van de maatschappij komt. De indirecte kosten, productieverliezen door ziekten als gevolg van tabaksgebruik, bedragen 746 miljoen euro, wat de totale sociale kost op 1,3 miljard brengt.

Dat zou zo'n half miljard aan "maatschappelijk voordeel" betekenen, maar dat is zonder de immateriële verliezen - het verlies aan levensjaren - gerekend, aldus nog Van Camp en Hufkens. De SOCOST-studie becijferde dat er in 2012 zo'n 294.000 gezonde levensjaren verloren gingen door tabaksgebruik. Aan 40.000 euro dat volgens de Europese Commissie een verloren jaar kost, komt men op het "hallucinante cijfer" van 11,7 miljard euro. Als je hier de sociale kosten door ziekte en arbeidsongeschiktheid bij optelt en de inkomsten uit accijnzen en btw van aftrekt, blijft de totale kost van roken in 2012 ruim 11 miljard euro.

Lees het volledige intervieuw op www.hln.be

E-sigaret is mogelijk tot 15 keer kankerverwekkender dan een gewone sigaret

Onderzoekers van de universiteit van Portland onderzochten de concentraties van schadelijke stoffen in elektronische sigaretten. Bij e-sigaretten met een batterij van 3 volt merkten de wetenschappers niets ongewoons, maar bij een sterkere batterij van 5 volt, stelden ze wel een verschil vast.
Door de hogere verdampingstemperatuur kwamen er opvallend hoge concentraties formaldehyde vrij, een stof die longkanker kan veroorzaken.

Bij gebruik van een e-sigaret zou een gemiddelde roker dagelijks 14 milligram formaldehyde inademen, terwijl dat bij een gewone sigaret 3 milligram is. Door die hogere concentratie is het risico op kanker 5 tot 15 keer groter, waarschuwen de wetenschappers.

"Meer onderzoek nodig"

Volgens Luk Joossens, expert tabakspreventie bij de Stichting tegen Kanker, is er dringend meer onderzoek nodig naar de effecten van e-sigaretten. "Op basis van dit bericht kunnen we Een gewone sigaret is in veel gevallen tot honderd keer kankerverwekkender dan een e-sigaret. Ik zeg niet dat het gezond is om je hele leven lang e-sigaretten te roken, maar verschillende recente analyses wijzen uit dat de e-sigaret het consequent beter doet dan de gewone sigaret."

Bron: www.hln.be

 

 

Waarom stoppen met roken?

U stopt? U wint 3 maal !  

Winst gezondheid

Ervaar reeds na enkele uren fysieke voordelen. 
Uw smaak- en reukzin herstelt.  
Uw bloeddruk normaliseert. 
U krijgt meer energie.
U ruikt niet meer naar sigaretten.
U zal zich uiteindelijk vrij en verlost voelen van de harddrug nicotine...

Winst geld, tijd voor beloning.

Indien u 1 pakje van 7€ per dag rookt spaart u na 3 maanden reeds meer dan 600€ uit. 
Voor deze prijs vindt u reeds een vliegticket naar uw droombestemming. 
Kortom, geniet ervan dat u zichzelf niet meer verplicht om vergif te kopen. 
Beloon uzelf voor het stoppen met roken en koop iets als beloning.  

Tijdswinst
Ok, 1 sigaretje neemt maar 5 minuten in beslag.  
U rookte 1 pakje per dag? U slaapt gemiddeld 8 u per dag?
Proficiat.  U heeft uw longen ongeveer een non-stop-rookvakantie van 38 dagen gegeven !!!  
En hoeveel dagen verlof neemt u per jaar? Juist ja :)

Twijfel dus niet langer maar prik een datum, 

U kan stoppen !  

Richtlijnen sport en voeding na stoppen met roken

Proficiat, je bent nu wellicht gestopt met roken dankzij hypnose.

Als eerste blogbericht wil ik uit eigen ervaring het volgende alvast neerpennen. 

Jouw lichaam is reeds bezig met zich te herstellen.  Je zal merken dat je meer zin krijgt in beweging.  
Hier schuilt echter ook een gevaar. 
Tracht jezelf niet te overbelasten.  Wissel spiergroepen af door sporten af te wisselen. 
Ik geef toe, ik heb mezelf laten vangen door direct te veel te willen doen met blessures tot gevolg.

Qua voeding zal je ook merken dat alles beter smaakt en dat je meer zin krijgt om te eten. 
Eet gezonde tussendoortjes als snack en je zal merken dat na een tijd je zelf begint te vermageren. Beter 5 tot zelfs 8 kleine maaltijden per dag dan het ontbijt over te slaan, een broodje 's middags en 's avonds na het eten voor de tv te schranzen. 
Tracht na 20u 's avonds niet meer te eten.  
Drink water.  Mocht je toch honger hebben, eet dan iets dat licht verteerbaar is. (vb komkommer,...)

Zo, ik hoop dat je iets hebt aan mijn eerste blogbericht.  

Veel plezier met de positieve veranderingen die je mag ervaren als niet-roker.